2020. Ingrid Vang Nyman: Mycket mer än Pippi Långstrump

Göteborgs konstmuseum öppnade utställningen Ingrid Vang Nyman. Mycket mer än Pippi Långstrump den 17 oktober 2020. Utställningen rymde över 200 originalillustrationer som generöst hade lånats ut Vejens kunstmuseum, Kungliga Biblioteket, Astrid Lindgren AB och Centrum för Näringslivshistoria (Bonniers och Rabén & Sjögrens förlagsarkiv). Jämte inlånade original presenterades också en rad barnboksillustrationer från Göteborgs konstmuseums samling för att på så vis sätta Ingrid Vang Nymans banbrytande konstnärskap i relief till hennes samtida kollegor.

Göteborgs konstmuseum fick genom nära kontakt med Annika Lindgren (barnbarn till Astrid Lindgren, en av Vang Nymans främsta uppdragsgivare) möjlighet till att arbeta med storskaliga scenografier med tryck av Vang Nymans mest älskade original. Dessa ringade in utställningen och skapade kontext och bakgrund till de olika kapitel som utställningen lyfte fram: Vang Nyman som ung konstnär, Vang Nyman som vägröjare för illustratörers rättigheter, Vang Nyman som pionjär inom barnboksbilden, Pippi Långstrump, Barnen i Bullerbyn, intresset för andra kulturer och Japanska träsnitt.

Utställningen stod öppen fram till 13 november då museet tvingades stänga ned med anledning av nytillkommande begränsningar i samband med Corona. Tack vare tidig och god dialog kunde museet förlänga inlånen och återöppnade utställningen den 21 april 2021. Utställningen var sedan öppen för publik fram till 16 maj.

Utställningen har skapat djupare förståelse hos Göteborgspubliken kring en av Danmarks främsta illustratörer genom tiderna. Idag kanske de flesta som har vuxit upp eller bor i Sverige har sett Ingrid Vang Nymans illustrationer, men för att ha skapat bilder som är så välkända för flera generationer så har Vang Nyman själv varit förvånansvärt okänd.

”Men trots barnboksillustrationernas odiskutabla kaliber är
det allt det andra som verkligen fascinerar i utställningen. Driven av en outsinlig hunger efter kunskap, insikt och inspiration sökte Ingrid Vang Nyman kompensera för sin bristfälliga skolgång med intensiva självstudier. Med samtidig saklighet och gränslös fantasi studerade hon trycktekniker, mönster, djur, växter och främmande kulturer. Hennes oljeporträtt av systern Helga Vang Lauridsen från 1941 vittnar till exempel om ett emotionellt djup och psykologisk intelligens på Oskar Kokoschka-nivå. Ingrid Vang Nyman var en kolorist av rang – och en människokännare, framför allt integritet.”

Recension Göteborgs-Posten